“Kreativitet kan og skal læres” – derfor er kreativitet et af dit barns vigtigste egenskaber.

“Kreativitet kan og skal læres” ifølge Lene Tanggaard, psykolog & professor i kreativitet

Kreativitet er en af de helt store makrotrends i øjeblikket, hvilket egentligt er ganske forståeligt, hvis man tænker over det. I et videnssamfund som vores, hvor stort set alle har adgang til viden, hvor som helst og når som helst, bliver kreativitet nemlig hurtigt en mangelvare og dermed et af fremtidens vigtigste konkurrence parametre.

Men at være kreativ, er det ikke bare noget, man er?

Ikke i følge Lene Tanggaard. Kreativitet skal læres og være noget man konstant øver sig på og holder ved lige. Vi ved fra forskellige uafhængige studier, at skolegang rent faktisk kan være med til ligefrem til at svække kreativiteten hos børn. I studier er det nemlig påvist, at der ud af børn i 0. klasse børn er hele 98% der er kreative, mens der ved udgangen af 9. klasse, kun er 10 % kreative børn tilbage. Men er det ikke også ok?

Ikke hvis man ser kreativitet i et fremtidsperspektiv. World Economic Forum udgav fx. i sidste måned en artikel, hvor de har kortlagt de 10 vigtigste egenskaber for vores børn, når de om en årrække skal ud på arbejdsmarkedet. Som det ses af Top 10 Listen, så står evnen til kreativitet højt rangeret:

Lene Tangaard udtaler bl.a. flg. om kreativitet at “(…)det handler om at kunne gøre sine ideer socialt gyldige. Derfra er det næste skridt at sætte disse socialt accepterede ideer i omløb. Få noget omsætning ud af dem. Kreativiteten er altså processen før den i samfundet så eftertragtede innovation.Så uden kreativitet ingen innovation. Og uden kreativitet ingen udvikling.”

Men hvad med den digitale udvikling?

Forleden dag var der en interessant artikel i Politiken med titlen “Mister generation iPad evnen til at tegne?”. Artiklen tager udgangspunkt i fortællingen om en skoleleders observationer i løbet af de sidste 15 år. Denne skoleleder har i løbet af de sidste 15 år haft en samtale med hvert enkelt barn, der skulle starte på skolen. I løbet af disse samtaler har han givet børnene et stykke papir og nogle farvekridt og spurgt om de kunne tænke sig, at tegne en tegning. Tegningerne er efterfølgende blevet indsamlet og vurderet af en børnepsykolog og specialist i analyse af børnetegninger.

Som artiklens overskrift hentyder til, er der sket en bemærkelsesværdig udvikling. I starten var børnetegningerne fyldt med en exceptionel detaljerigdom, mens tegningerne bliver mere og mere “flade” og simple efter iPad’ens indtog i de små hjem. Formanden for Danmarks Billedkunstlærere mener at danske børn er blevet idéfattige og at deres svigtende kreativitet kan skyldes iPad’ens fremdrift. Teknologien gør børnene afhængige og fratager dem muligheden for at sanse, mener formanden for Danmarks Billedkunstlærere.

Den digitale udvikling er et hurtigt kørende tog, som vi hverken kan eller skal hoppe af, men vi kan gøre vores børn (og os selv) den tjeneste at fremelske det kreative og holde det ved lige som en livsværdi. Det er bla. tanker som disse, der lå til grund for at vi som forældre skabte Kreakassen. Som en nem genvej til kreativt nærvær og et mere hjernesundt alternativt til de digitale skærme.

Vil du se, hvilke spændende kreative projekter, som November måneds Kreakasse byder på?

Så klik her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *