Ann E. Knudsen: Bliver børn klogere af digitale medier?

Bliver børn klogere af digitale medier?

 

Når man, som jeg i forbindelse med forskning, kigger på videooptagelser af børn 0-3 år som håndterer en IPad, kan man i første omgang blive imponeret over deres fingerfærdighed og kompetence. Men det er desværre kun til videoen kigger med over skulderen på børnene, og det så går op for iagttageren, at de hurtige bevægelser med fingrene hen over skærmen i virkeligheden er en ”swipe væk” bevægelse. Når opgaven på skærmen bliver for svær, krævende eller udfordrende, så klikker børnene simpelt væk fra spillet/billedet og noget andet frem. Øjeblikkelig hjernestimulation ligesom slik til hjernen.

Lige præcis denne opdagelse kan få en hjerneforsker til at fortvivle, især fordi jeg har klare billeder på nethinden af selv helt små børn, med noget så gammeldags som en ”puttekasse”. Det er en fornøjelse at iagttage et barn dybt koncentreret om få den grønne trekant til at passe i det grønne hul. Faktisk kan børn være så fokuseret på og optaget af opgaven, at man kan tabe et glas vand lige bag dem uden at de reagerer. Hvilket jeg ved med sikkerhed har fået adskillige forældre til at tjekke både hørelse og sanseintegration. Men den optagethed af at gøre noget færdigt, som måske nok er både svært og udfordrende er en særlig hjernerytme – en hyperkinetisk rytme, som vi ved er forstadiet til senere koncentrationsevne.

Misforstå mig ikke, der er masser af mulig læring ved en IPad eller IPhone, så længe den ikke bliver brugt som babysitter eller barnepasser. Blot er det vigtigt at supplere IPads med andre aktiviteter som kræver og opøver vedholdenhed, at gøre sig umage, koncentrationsevne og evnen til at tåle frustration uden at ”knække”. Tiden ved IPads osv. skal begrænses for den må ikke erstatte leg, socialt samvær og kontakt til voksne, eller kan man med fordel være flere om en IPad også gerne med voksen deltagelse. (Vi ved også fra forskningen, at et barn som har en oplevelse af relation lærer og husker mere end et barn, som sidder selv)

Så i de perioder hvor barnet sidder med en IPad eller IPhone, skal der kun være ét spil i gang, som barnet så må koncentrere sig om at få til at lykkes. Ellers har de digitale medier præcis samme virkning på et barns hjerne, som når en voksen kommer træt hjem fra arbejde, sætter sig foran fjernsynet og ser et tilfældigt og ligegyldigt program, som man er ude af stand til at gengive indholdet i bagefter.

 

Ann. E. Knudsen, Forfatter & Hjerneforsker

ann_e_knudsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *